Skip to content

Informationer

KONTAKT

Oplevelsescenter Nyvang
Nyvang Allé 4
4300 Holbæk

nyvang@andelslandsbyen.dk

+45 5943 4030

Telefonen er åben mandag til torsdag fra 10-16, og fredag fra 10-13.

Nyvang Posten, Marts 2021

–       ­fra frivillig til frivillig

Velkommen til Nyvang Posten, som udgives af Nyvangs Avislaug.

Vores opgave er at formidle bred information til alle frivillige, som arbejder herude i Nyvang, så alle er velorienterede om de aktiviteter, der udføres af både os frivillige og vores medarbejdere. Bemærk at artiklernes indhold ikke nødvendigvis svarer til Nyvangs officielle holdninger!

God fornøjelse med læsningen.

–       Nyvang Posten, vores projekt

 

Nyvang Posten udgives løbende her på  den nye hjemmeside og kan læses under menuen ”Frivillige”. Her vil være bred orientering om interne forhold, men på sigt vil også beskeder fra ledelsen indgå i posten. Forslag til indlæg, ideer af enhver art er velkomne: avis@frivillignyvang.dk

 

Postens artikler vil hver måned blive samlet og printet til et blad, som kommer til at hænge i dagligstuen.

Så blev det år 2021, og vi fortsætter, hvor vi slap – med pandemi og isolering og lukninger.

MEN – som direktør og formand skriver – er der lys forude og vi har i avislauget besluttet at byde foråret velkommen med en lille Nyvang Post nr. 1. arrangeret fra ”hjemmekontorerne”.

Nyvang dækket af sne – Februar 2021.

Fotograf: Per Herhold

8. marts 2021.

Ordet er Frits’

Tja, hvad skal man sige…?!  Jeg synes umiddelbart ikke, jeg har så meget at sige som situationen er lige pt. Der er jo alt det, vi plejer at gøre, og så er det vi kan gøre…

Eftersom plejer er død, så dukker der jo heldigvis nye tanker og planer op i forhold til den kommende sæson. Gode og spændende planer, som jeg her vil løfte sløret lidt for.

Åbningen i 2021 – en frivilligdag – forhåbentlig 20. april
Jeg håber på, at åbningsdagen kan blive en ”store frivilligdag”, hvor de frivillige kan lære de forskellige laug og hinanden bedre at kende. Hvor vi i historisk tøj går rundt til hinanden, sådan lidt Liv i Landsbyen – artigt, og markerer, at nu er Nyvang åbnet, og nu er vi i gang. Det skal selvfølgelig arrangeres sammen med Frivilliglaugene og Frivilligforeningen.

Gæster udefra skal på dagen kunne komme ind back stage og se aktiviteterne bag kulisserne i Nyvang. Det er min erfaring, at det altid har kunnet trække mange folk til at give adgang back stage. Og nogle gæster, der måske gerne vil være en del af Nyvang, kan opleve hvad det vil sige.

Efter lukketid mødes vi alle, får en pølse og en øl og stiller op foran proprietærgården til det store familiefoto. Det vil efter min mening være en rigtig festlig åbning.

Det traditionelle optog gennem byen kan så med fordel flyttes til skoleferies begyndelse d. 26/6.

Ny Event – Antik og Genbrug
Antik og Genbrug – 29/30. maj er en ny event, som jeg forventer mig meget af. I år skal vi prøve for første gang uden lige nu at vide, hvordan og hvor stort, det kan blive.

Tanken bag Antik og Genbrug er, at der i tiden nu er meget fokus på at genbruge og at spare på resurserne, og det måtte man også i 40’erne. Vi kan i Nyvang vise genbrug på rigtig mange områder – husflid, mad etc., så gæsterne kan få gode ideer med hjem. Nyvang vil sælge ud af overskud fra Magasinet og skabe plads til nyt. 

Og der kan lejes stader ud til udefra kommende genbrugsfolk. Evt.  kan man leje plads til sin fyldte bil og lave bagagerumssalg. Nyvang har den fordel, at der er rigeligt med plads – også ude i området ved kirken. Afhængig af, hvornår vi må åbne lidt mere igen, kan det i hvert tilfælde blive en minimodel i år, og vi kan få øvet os på det, der i løbet af 3-4 år kan blive rigtig stort.

Jeg tror på, at det igen bliver et godt år med mange besøgende, der kan reklamere for os til næste år, hvor verden åbner mod udlandet igen.

Jeg glæder mig til vi ses herude  – Frits

__________________________________________________________________________________________________________

 

8. marts 2021.

Ny organisering på Nyvang

Forfatter: Carsten Andersen
Fotograf: Per Herhold

Hen over sommeren 2020 fik Nyvang en klar besked fra Holbæk Kommune om, at vi skal ændre vores organisation, så bestyrelsen fremover bliver udpeget ud fra kompetencer og ikke valgt, som vi kender det i dag. En ændring var nødvendig, hvis vi fremover skulle modtage støtte fra Holbæk Kommune.

Det har naturligvis givet en masse arbejde med at finde en ny form, og heldigvis er den fundet. I praksis vil de enkelte frivillige ikke mærke den store forskel.

 Ny frivilligforening
I stedet for vores nuværende forening, så nedlægges den og der oprettes en ny, der bliver en frivilligforening, der som navnet siger er lavet for de frivillige. Det betyder, at der skal vælges til den nye bestyrelse fra de enkelte laug, og det betyder også, at det er en forening for de frivillige og ikke bare en støtteforening som nu.

Frivilligforeningen får til opgave at lave arrangementer for vores frivillige af forskellig slags. I fremtiden bliver det også sådan, at man skal være medlem af frivilligforeningen for at være frivillig på Nyvang. Der vil blive opkrævet et lille kontingent – måske omkring 50 kr. – men til gengæld får man rabat, hvis man køber et årskort, der giver adgang til Nyvang. Årskortet erstatter det hidtidige medlemskort.

Ny bestyrelse på Nyvang
Holbæk Kommune har et ønske om, at der skal ske en professionalisering af Nyvangs bestyrelse, der fremover bliver organiseret i en selvejende institution i stil med Holbæk Museum og Holbæk Teater, hvor medlemmer af bestyrelsen bliver udpeget.

Fremover består bestyrelsen af følgende:
En repræsentant udpeget af kommunalbestyrelsen, en regnskabskyndig, en jurist, en historiker og en med stort kendskab til oplevelsesøkonomi.

Derudover kommer der til at sidde en repræsentant for ovennævnte frivilligforening (typisk formanden) samt en medarbejderrepræsentant.

Ovennævnte afventer, at vi kan holde en generalforsamling, men grundet covid-19 er det indtil videre udskudt. Vi skal jo holde en generalforsamling, hvor vi nedlægger den gamle forening og starter den nye op, før ovennævnte kan træde i kraft.
Hvornår dette kan ske, kan der jo ikke siges noget om i øjeblikket.
Det bliver ulønnet at sidde med i den nye frivilligforening, og det samme er tilfældet i den nye bestyrelse for den selvejende institution.
Indtil videre fortsætter vi som hidtil, medens vi venter på, at de forskellige restriktioner bliver ophævet.

 

8. marts 2021.

Klæder skaber folk

Forfatter: Bodil Kirk / Annette Matthiesen
Fotograf Jan-Ole Rasmussen

Tekstil-lauget holder til i administrationsbygningen på 1. sal lige til venstre. Her opbevares, produceres og tilpasses beklædning til de fleste i Nyvang. Kjoler, frakker, bukser, skjorter, strik, undertøj, børnetøj, alskens tilbehør, tøj og effekter til specielle events, alt i mange størrelser. Hvis det ikke findes på lager, syr vi.
Det har tidligere været em udfordring at sy arbejdstøj, da det er svært at skaffe stoffet. Men under nedlukningen i vinter er det lykkedes at skaffe det rette stof. Derfor kan frivillige, der har behov for tidstypisk arbejdstøj, komme og få syet.
Tekstil lauget sætter en ære i, at opfylde behov på beklædningsfronten.
Derudover modtager vi mange donationer af bl.a. broderier og linned, som vi derved kan forsyne de forskellige huse og forretninger i Nyvang med.
Når vi har tid, syr vi også en hel del, som sælges i museumsbutikken og i systuen.
Der er åbent om tirsdagen, året rundt kl 10- 13. eller aftale kan arrangeres med laugsformanden. Kik ind.

 

8. marts 2021.

Jul i Nyvang

Fotograf Jan-Ole Rasmussen

 

Læs tidligere udgaver af Nyvang Posten

 

 

Gruppeaktiviteter

Foredrag

Mad & drikke

Skoletjenesten

Køb billet

Dagens program

Kommende arrangementer

I 2021 har Andelslandsbyen sæson fra den 22. april til den 22. oktober.

Hverdage 28. juni - 6. august, kl. 10-16

Rend og hop i sommerferien

D. 3.-4. juli, kl. 10.00 - 16.00

Fuld udrykning

14.-15. august – Kl. 10.00 - 16.00

Damp og nostalgi

15. august – Kl. 10.00-16.00

Veteranflyvedag

D. 11.-12. september, Kl. 10.00 - 16.00

Høstmarked

3. oktober 2021, kl.10-16

Swapmeet

X