OPLEVELSESCENTER NYVANG kan med største fornøjelse annoncere et nyt og spændende anlægsprojekt - til glæde og gavn for både frivillige og gæster på Nyvang. Projektet omhandler opførelsen af bygningen fra den folkekære tv-serie på TV 2, ”Badehotellet”. I øjeblikket er Oplevelsescenter Nyvang i gang med at finpudse designet af bygningen og er ligeledes i fuld gang med at realisere de nødvendige midler til projektet. Projektet er budgetteret til 15 mio. kr. ekskl. moms og forventes at blive indviet i 2026, oplyser Frits Thorarinsson, direktør for Oplevelsescenter Nyvang.
Badehotellet har manifesteret sig som danskernes absolutte yndlingsserie med rekordhøje seertal fra start til slut. Millioner af danskere har trofast fulgt med og talt ned til næste sæson – og elsker stadig at gense serien på TV 2 PLAY. Sæson 10, som er den sidste i serien, blev i løbet af de første 28 dage set af 1.815.000 seere. (Kilde TV 2) Over ti sæsoner og 64 episoder, hver på ca. 50 minutter, tager serien os med til Andersens Badehotel, beliggende ca. 10 km syd for Skagen i Nordjylland. Handlingen strækker sig fra 1928 til 1946 og følger både det bedre borgerskab fra København, der tilbringer deres somre på hotellet, og hotellets ansatte. Serien giver indblik i deres daglige liv og indbyrdes forhold under store historiske begivenheder som Wall Street-krakket og 2. verdenskrig, da Danmark var besat.
Med seriens afslutning blev der taget en strategisk beslutning om at bevare og genbruge de fysiske genstande fra serien for at skabe en ny, men historisk forankret attraktion for offentligheden. I den forbindelse har Oplevelsescenter Nyvang fået rettighederne til at opføre en fysisk gengivelse af Badehotellet. Det betyder, at vi bygger et autentisk badehotel med samme visuelle identitet og planløsning, som vi kender den fra serien. Derudover indrettes Badehotellet på Nyvang med de rigtige dekorationer, kulisser og rekvisitter.
Dekorationerne, der fyldte 1.800 m2 i Risbystudierne, hvor serien er optaget, er i dag pakket ned og står på depot – klar til at blive monteret, når badehotellet står færdigt. (Den lokale aktionsgruppe LAG NVS, Holbæk Kommune, Sparekassen Sjælland Fonden og Region Sjælland har bidraget finansielt til blandt andet nedpakningen af dekorationen, udarbejdelse af skitseprojektet og andre nødvendige udgifter i forbindelse med klargøringen til selve byggeprojektet.)
”Vi er utrolig glade for, at Badehotel-dekorationen kan blive en del af formidlingsarbejdet på Nyvang. Den meget ambitiøse genopførelse af Badehotel-dekorationen, som vi er præsenteret for, vil helt sikker glæde mange af Badehotellets fans, og det vil blive en stor oplevelse at træde ind den smukke dekoration”.
- Michael Bille Frandsen, Producer på Badehotellet fra TV 2
Arkitekten på projektet udtaler: ”Selve opgaven er interessant, for bygningen har aldrig før været bygget i sit fulde format. Vi kan derfor ikke tale om en kopi, men realisering af en velkendt og folkekær illusion. Det er en stor og spændende opgave, som jeg tilgår med den allerstørste respekt”.
- Jes Edvars, MAA-UIA, arkitekt på projektet
Nyvangs over 600 frivillige formidler læring og viden om det danske samfund i midten af 1900-tallet. Med tilføjelsen af Badehotellet på Nyvang kan besøgende som noget nyt både få indsigt i den danske feriekultur og lære om forskellen mellem dem, der arbejdede på de danske badehoteller, og det bedre borgerskab, der havde råd til disse langvarige ferieophold. Seriens sidste afsnit, der blev set af mere end 1,8 mio. seere i løbet af de første 28 dage, vidner om en stor interesse i Badehotellets univers, og på Nyvang håber man på, at begejstringen for Badehotellet kan omsættes til begejstring for den historiske formidling, som de mange frivillige står for.
“Badehotellet har en helt særlig plads i mange danskeres hjerter. Det er fantastisk, at vi kommer til at opleve det i virkeligheden her i Holbæk. Oplevelsescenter Nyvang har en stærk tradition for at bringe historien til live, og med dette projekt får vi en unik attraktion, der både vækker nostalgi og skaber nye oplevelser. Jeg glæder mig til at se det færdige projektet, når de første gæster kan træde indenfor.”
- Christina Krzyrosiak Hansen, borgmester i Holbæk Kommune
Oplevelsescenter Nyvang er en kulturdestination, der via en fiktiv landsby og stationsby (Nyvang), formidler dansk kulturhistorie i perioden 1930-1959. Herunder synergien mellem forskellige klasse- og bymiljøer i Danmark og disse miljøers rolle i andelsbevægelsen. Den geografiske oprindelse af Nyvangs historiske bygninger er ikke relevant for formidlingen, som de f.eks. er på Frilandsmuseet. I stedet fokuserer formidlingen på udviklingen i det danske samfund, repræsenteret i de forskellige bygninger og virksomheder.
”Serien Badehotellet formåede at samle Familien Danmark aften efter aften. Seriens mange farvestrålende arketyper var tiltrækningskraften, men det er de underliggende fortællinger om fællesskab, forbudt kærlighed, krig, kønsroller, opgøret med klasseforskelle og det danske samfunds udvikling generelt, der vil sikre Badehotellets fortsatte relevans mange år fremover - og grunden til, at det giver så god mening at opføre hotellet her på Nyvang”.
- Mie Ellekilde, historiker på Oplevelsescenter Nyvang
Spørgsmål om projektet kan adresseres til
Frits Thorarinsson
Direktør, Oplevelsescenter Nyvang
Telefon: 54 58 90 05
E-mail: ft@andelslandsbyen.dk
Torben Nielsen
Bestyrelsesformand, Den Selvejende Institution Oplevelsescenter Nyvang
Telefon: 42 96 32 29
E-mail: tnielsen4690@outlook.dk
OPLEVELSESCENTER NYVANG kan med største fornøjelse annoncere et nyt og spændende anlægsprojekt - til glæde og gavn for både frivillige og gæster på Nyvang. Projektet omhandler opførelsen af bygningen fra den folkekære tv-serie på TV 2, ”Badehotellet”. I øjeblikket er Oplevelsescenter Nyvang i gang med at finpudse designet af bygningen og er ligeledes i fuld gang med at realisere de nødvendige midler til projektet. Projektet er budgetteret til 15 mio. kr. ekskl. moms og forventes at blive indviet i 2026, oplyser Frits Thorarinsson, direktør for Oplevelsescenter Nyvang.
Badehotellet har manifesteret sig som danskernes absolutte yndlingsserie med rekordhøje seertal fra start til slut. Millioner af danskere har trofast fulgt med og talt ned til næste sæson – og elsker stadig at gense serien på TV 2 PLAY. Sæson 10, som er den sidste i serien, blev i løbet af de første 28 dage set af 1.815.000 seere. (Kilde TV 2) Over ti sæsoner og 64 episoder, hver på ca. 50 minutter, tager serien os med til Andersens Badehotel, beliggende ca. 10 km syd for Skagen i Nordjylland. Handlingen strækker sig fra 1928 til 1946 og følger både det bedre borgerskab fra København, der tilbringer deres somre på hotellet, og hotellets ansatte. Serien giver indblik i deres daglige liv og indbyrdes forhold under store historiske begivenheder som Wall Street-krakket og 2. verdenskrig, da Danmark var besat.
Med seriens afslutning blev der taget en strategisk beslutning om at bevare og genbruge de fysiske genstande fra serien for at skabe en ny, men historisk forankret attraktion for offentligheden. I den forbindelse har Oplevelsescenter Nyvang fået rettighederne til at opføre en fysisk gengivelse af Badehotellet. Det betyder, at vi bygger et autentisk badehotel med samme visuelle identitet og planløsning, som vi kender den fra serien. Derudover indrettes Badehotellet på Nyvang med de rigtige dekorationer, kulisser og rekvisitter.
Dekorationerne, der fyldte 1.800 m2 i Risbystudierne, hvor serien er optaget, er i dag pakket ned og står på depot – klar til at blive monteret, når badehotellet står færdigt. (Den lokale aktionsgruppe LAG NVS, Holbæk Kommune, Sparekassen Sjælland Fonden og Region Sjælland har bidraget finansielt til blandt andet nedpakningen af dekorationen, udarbejdelse af skitseprojektet og andre nødvendige udgifter i forbindelse med klargøringen til selve byggeprojektet.)
”Vi er utrolig glade for, at Badehotel-dekorationen kan blive en del af formidlingsarbejdet på Nyvang. Den meget ambitiøse genopførelse af Badehotel-dekorationen, som vi er præsenteret for, vil helt sikker glæde mange af Badehotellets fans, og det vil blive en stor oplevelse at træde ind den smukke dekoration”.
- Michael Bille Frandsen, Producer på Badehotellet fra TV 2
Arkitekten på projektet udtaler: ”Selve opgaven er interessant, for bygningen har aldrig før været bygget i sit fulde format. Vi kan derfor ikke tale om en kopi, men realisering af en velkendt og folkekær illusion. Det er en stor og spændende opgave, som jeg tilgår med den allerstørste respekt”.
- Jes Edvars, MAA-UIA, arkitekt på projektet
Nyvangs over 600 frivillige formidler læring og viden om det danske samfund i midten af 1900-tallet. Med tilføjelsen af Badehotellet på Nyvang kan besøgende som noget nyt både få indsigt i den danske feriekultur og lære om forskellen mellem dem, der arbejdede på de danske badehoteller, og det bedre borgerskab, der havde råd til disse langvarige ferieophold. Seriens sidste afsnit, der blev set af mere end 1,8 mio. seere i løbet af de første 28 dage, vidner om en stor interesse i Badehotellets univers, og på Nyvang håber man på, at begejstringen for Badehotellet kan omsættes til begejstring for den historiske formidling, som de mange frivillige står for.
“Badehotellet har en helt særlig plads i mange danskeres hjerter. Det er fantastisk, at vi kommer til at opleve det i virkeligheden her i Holbæk. Oplevelsescenter Nyvang har en stærk tradition for at bringe historien til live, og med dette projekt får vi en unik attraktion, der både vækker nostalgi og skaber nye oplevelser. Jeg glæder mig til at se det færdige projektet, når de første gæster kan træde indenfor.”
- Christina Krzyrosiak Hansen, borgmester i Holbæk Kommune
Oplevelsescenter Nyvang er en kulturdestination, der via en fiktiv landsby og stationsby (Nyvang), formidler dansk kulturhistorie i perioden 1930-1959. Herunder synergien mellem forskellige klasse- og bymiljøer i Danmark og disse miljøers rolle i andelsbevægelsen. Den geografiske oprindelse af Nyvangs historiske bygninger er ikke relevant for formidlingen, som de f.eks. er på Frilandsmuseet. I stedet fokuserer formidlingen på udviklingen i det danske samfund, repræsenteret i de forskellige bygninger og virksomheder.
”Serien Badehotellet formåede at samle Familien Danmark aften efter aften. Seriens mange farvestrålende arketyper var tiltrækningskraften, men det er de underliggende fortællinger om fællesskab, forbudt kærlighed, krig, kønsroller, opgøret med klasseforskelle og det danske samfunds udvikling generelt, der vil sikre Badehotellets fortsatte relevans mange år fremover - og grunden til, at det giver så god mening at opføre hotellet her på Nyvang”.
- Mie Ellekilde, historiker på Oplevelsescenter Nyvang
Spørgsmål om projektet kan adresseres til
Frits Thorarinsson
Direktør, Oplevelsescenter Nyvang
Telefon: 54 58 90 05
E-mail: ft@andelslandsbyen.dk
Torben Nielsen
Bestyrelsesformand, Den Selvejende Institution Oplevelsescenter Nyvang
Telefon: 42 96 32 29
E-mail: tnielsen4690@outlook.dk
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så du altid er med på noderne og ved, hvad der rør sig i Oplevelsescenter Nyvang.