Modsat Landsbyen i Nyvang finder I vores flyhangar. Her befinder sig et originalt danskbygget KZ 111 ambulancefly, som Zonen indsatte i redningstjenesten i 1946. Det lille fly rummede plads til en båre ved siden af piloten, dvs. at piloten på samme tid skulle flyve flyet og yde hjælp til patienten. Det restaurerede fly hedder Fynboen og havde base på flyvepladsen i Beldringe på Fyn. Flyet er et lille, let, enmotoret fly, der i tomvægt vejer 450 kg. og lastet max. 650 kg. Flyets marchhastighed er 150 km i timen.
I årene efter 2. Verdenskrig supplerede redningskorpset Zonen sine ambulancer med i alt 4 zoneambulancefly. Hermed fik Zonen mulighed for at hente patienter på Danmarks mange småøer. Samtidig fløj man med kighostepatienter, der fik lindret hosten af opholdet i den tynde luft. Flyene ydede også hjælp i isvintre, hvis man løb tør for forsyninger på de små øer. Zoneambulanceflyene fløj frem til midten af 1950erne, hvor de erstattedes af helikoptere.
Modsat Landsbyen i Nyvang finder I vores flyhangar. Her befinder sig et originalt danskbygget KZ 111 ambulancefly, som Zonen indsatte i redningstjenesten i 1946. Det lille fly rummede plads til en båre ved siden af piloten, dvs. at piloten på samme tid skulle flyve flyet og yde hjælp til patienten. Det restaurerede fly hedder Fynboen og havde base på flyvepladsen i Beldringe på Fyn. Flyet er et lille, let, enmotoret fly, der i tomvægt vejer 450 kg. og lastet max. 650 kg. Flyets marchhastighed er 150 km i timen.
I årene efter 2. Verdenskrig supplerede redningskorpset Zonen sine ambulancer med i alt 4 zoneambulancefly. Hermed fik Zonen mulighed for at hente patienter på Danmarks mange småøer. Samtidig fløj man med kighostepatienter, der fik lindret hosten af opholdet i den tynde luft. Flyene ydede også hjælp i isvintre, hvis man løb tør for forsyninger på de små øer. Zoneambulanceflyene fløj frem til midten af 1950erne, hvor de erstattedes af helikoptere.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så du altid er med på noderne og ved, hvad der rør sig i Oplevelsescenter Nyvang.