Nyvangs posthus er udstyret som et lille provinsposthus fra årene efter 2. Verdenskrig. Det originale interiør er indsamlet fra flere posthuse. Mellemgangen ved postkontoret er indrettet som en posttogsvogn. I det 20. århundrede var disse vogne koblet til de ordinære passagertog. Vognen blev kaldt en ”Bureauvogn”.
Danmark har haft postvæsen siden 1624, men de første landpostbude blev først fastansat i 1860. I de følgende årtier voksede antallet af landpostbude, og omkring år 1900 blev dette system landsdækkende. Postbudene blev samtidig udstyret med flotte uniformer og kasket. Ikke alle landsbyer havde et egentligt posthus, men i stedet et postindleveringssted, som kunne være hjemme hos landposten. Landpostens arbejde var fysisk krævende. Ofte kunne han have en daglig postrute på mellem 20 og 30 km, som mange var nødt til at gennemføre til fods – seks dage om ugen. Først i slutningen af 1930’erne købte Post- og Telegrafvæsenet cykler til landpostbudene.
Nyvangs posthus er udstyret som et lille provinsposthus fra årene efter 2. Verdenskrig. Det originale interiør er indsamlet fra flere posthuse. Mellemgangen ved postkontoret er indrettet som en posttogsvogn. I det 20. århundrede var disse vogne koblet til de ordinære passagertog. Vognen blev kaldt en ”Bureauvogn”.
Danmark har haft postvæsen siden 1624, men de første landpostbude blev først fastansat i 1860. I de følgende årtier voksede antallet af landpostbude, og omkring år 1900 blev dette system landsdækkende. Postbudene blev samtidig udstyret med flotte uniformer og kasket. Ikke alle landsbyer havde et egentligt posthus, men i stedet et postindleveringssted, som kunne være hjemme hos landposten. Landpostens arbejde var fysisk krævende. Ofte kunne han have en daglig postrute på mellem 20 og 30 km, som mange var nødt til at gennemføre til fods – seks dage om ugen. Først i slutningen af 1930’erne købte Post- og Telegrafvæsenet cykler til landpostbudene.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så du altid er med på noderne og ved, hvad der rør sig i Oplevelsescenter Nyvang.